Racos

Racos (BV) – Coloanele de bazalt / Lacul de Smarald / Vulcanul

Drumetie de primavara cuplata cu Cheile Varghisului

Accesul

Dupa ce am vizitat in prima parte a zilei Cheile Varghisului , ne-am propus sa scoatem maxim din aceasta zi si sa vizitam zona Racos (BV).

De la Cheile Varghisului catre al doilea calup de obiective sunt mai multe drumuri de acces. Trupa noastra de 4 s-a deplasat cu o singura masina pe ruta Varghis – DJ131 – Sanpaul – DJ 133 / DJ 132B – Homorod – DJ131A – Rupea – DN 13 / DJ131C – Racos. Cam lung, dar pe aici ne-a bagat waze-ul. 74 km in 1,5 ore. Pe jos doar 34 km.

In Racos sunt indicatoare care te dirijeaza corespunzator la obiective, catre punctul de taxare, de unde se mai merge 1 km pe drum de pamant nivelat pana intr-o parcare gratuita situata intre primele 2 obiective pe care le vom vizita.

La intoarcere pana in Bucuresti am urmat drumul clasic DJ131C / DN 13 Brasov – DN 1 – Bucuresti. Se anuntasera restrictii de circulatie din cazua pandemiei si nu ne era clar pana la ce ora aveam voie sa circulam. Am ajuns acasa pe la ora 22, am aflat ca noile restrictiie intrau de ziua urmatoare in vigoare. 😊

Recomand urmatoare ordine de vizitare: coloanele – lacul – vulcanul

Caseta tehnica

Dificultate: usor

Durata / distanta: 1,5 ore / 4 km

Marcaj: nemarcat

Surse apa: nu

Alt min: 510 mdm, la Coloanele de Bazalt (pt. 2 pe harta)

Alt max: 570 mdm, la pt. belvedere de la Vulcan (pt. 5 pe harta)

Elevatie: +60 m / -60 m

Observatii: accesibil tot timpul anului

Ne aflam la intersectia Muntilor Persani, Harghitei si Baraoltului, in zona localitatii Racosul de Sus (BV). Aici se gaseste o rezervatie naturala intinsa pe 1,1 ha – Complexul Geologic Racos.

Coloanele de bazalt de la Racos (sau cariera MTTC)

15:45 – Cu harta primita la intrare, ne-am orientat si am luat direct o scurtatura catre coloane. Am coborit usor, apoi am urmat drumul cu indicator. Este un drum de pamant care te conduce in ca. 200 metri intr-un loc parca nepamantean. Din punctul de parcare se poate cobori ceva mai jos si mai jos pana la baza coloanelor.
Coloanele de aici aduc aminte de formatiunile geologice Detunatele din Alba. Impresionantele coloane de bazalt de la Racos, monument al naturii, s-au format in urma racirii rapide a lavei vulcanice, de vina fiind vulcanul din preajma, la care vom ajunge, aveti rabdare. Ele sunt din prima perioada de eruptie intamplata in urma cu 1,3 – 1,4 milioane de ani.

Pe un panou citim cateva detalii interesante pe care le identificam apoi in imaginea coplesitoare din fata noastra. Pe formatiunile de piatra alb / gri / verzuie se disting 3 zone. Primele de la baza sunt formatiuni verticale, paralele, alaturate, sub forma de coloane de 6 – 8 metri cu sectiune aparent pentagonala, evident neuniforma in realitate. Peste acestea sunt niste “depuneri” orizontale rezultate in urma solidificarii curgerii lavei, grosimea acestui strat de bazalt fiind de circa 2 metri.

Al treilea strat este din nou unul vertical, de coloane asemanatoare cu primul strat, dar mai putin inalte. Inaltimea totala a coloanelor de bazalt masoara 10 – 15 metri. Exista cateva randuri de coloane, in afara celor mai frumos evidentiate, mai exista unele putin mai jos, ca o orga, si altele in afara drumului principal de acces, din aceeasi familie, dar mai putin spectaculoase.

In cariera de bazalt s-au facut exploatari pana in anii ’60 ai secolului trecut. Vizita noastra la Coloanele de bazalt a durat ca. 30 minute (10 dus, 10 la fata locului, 10 intors).

Nota 4,5 din 5 pe Google din peste 200 de recenzii.

Lacul de Smarald de la Racos

16:15 – La circa 600 de metri de coloane, chiar de partea cealalta a drumului pe care am venit cu masina in parcare este urmatoarea bijuterie a locului.

Urmam indicatoarele care chiar asigura varianta cea mai buna de acces. Dupa ce am urcat in drumul “de masina”, am coborit in partea cealalta a acestuia intr-un loc mi-nu-nat. Lacul de Smarald este ascuns intr-o covata. Este imprejmuit cel putin pe una din laturile lungi de formatiuni bazaltice, asemanatoare coloanelor.

Acestea ii confera o culoare verde-albăstruie, depinde cum bate lumina. Lacul este populat cu peste si are o adancime de circa 18 metri, in crestere. Lacul s-a format din acumularea de percipitatii, dar are si izvor. Nivelul acestuia variaza functie de evaporare, precipitatii si topirea zapezii.

In acest loc a functionat candva cariera de bazalt Brazi.

Nota 4,6 din 5 pe Google din peste 300 de recenzii.

Vulcanul Racos

16:45 – La intrare ni s-a spus ca nu vom putea vizita craterul vulcanului pentru ca este campata acolo o echipa de filmare care “a inchiriat” vulcanul! 😊. Dar ni s-a recomandat un punct de belvedere, in apropiere. Felul cum ne-a fost prezentata aceasta alterantiva mi-a sunat a vizita clandestina.

Ne-am deplasat de la N-E catre N-V pe harta, circa 2 km pe teren, dupa un indicator care ocolea lacul pe buza lui superioara. Zona a fost partial mlastinoasa, imbibata de apa de la zapada in curs de topire.
Reperul cel mai simplu sunt antenele din varful dealului. Langa antene si putin mai incolo de ele, sunt doua puncte perfecte de belvedere chiar de pe buza vulcanului.

Aici a functionat cariera de scorie bazaltica Dealul Heghes. Locul este cunoscut ca Vulcanul Stins. Da, chiar este un vulcan, si este ultimul vulcan, care a erupt pe teritoriul nostru de astazi.
Citisem de sol rosiatic si vegetatie saraca, dar nu mi s-a parut chia rasa. Da, pe conul interior al vulcanului, poate. Pe fundul craterului a crescut insa vegetatie, copaci.

Terenul e drept prezinta mostre de zgura vulcanica, cenusa, bombe vulcanice, piatra ponce, bazalturi si lava solidificata.

Am stat vreo 15 minute pe gura vulcanului stins. Apoi am coborit pe de-a dreptul prin iarba zemuinda catre drumul “de masina”, pe partea cealalta a Lacului de Smarald, pe care l-am mai pozat si din acest unghi, catre parcare.

Nota 4,7 din 5 pe Google din peste 300 de recenzii.

Cele 3 obiective concentrate aici la Racos sunt deosebit de interesante, invita la o ora de geologie in natura, si desi am colindat multe locuri din tara, consider ca merita o oprire pe indelete la Racos, unde mai pot fi vizitate si biserica si castelul.

Pozele sunt mai convingatoare decat vorbele mele.