Muzeul Locomotivelor cu Abur

O bijuterie bine pastrata

Septembrie 2022

Adresa

Muzeul de Locomotive cu Abur Resita se gaseste pe Calea Timisoara in apropierea pasajului peste calea ferata unde intrarea dinspre Timisoara se intersecteaza cu intrarea dinspre Caransebes. Se coboara acest pasaj catre centru si pe partea opusa din care venim este muzeul.

Parcare trebuie sa cautati, trebuie sa va orientati. Eu am parcat ultimele doua dati vis-à-vis inainte de statia mijloacelor de transport in comun.

 

Date despre muzeu

Muzeul Locomotivelor cu Abur este simbolul municipiului Resita. Este si cel mai mare muzeu tehnic in aer liber din toata Europa.

Fiind organizat in aer liber, se poate vizita oricand. Exista o firma de security care vegheaza 24 din 24 la integritatea pieselor muzeului. Este o expozitie fascinanta si ma bucur ca rezista in timp. Foarte bine intretinuta. Mereu am gasit locomotivele vopsite si curate.

Nu exista bilet de intrare sau vreo poarta ce trebuie trecuta, muzeul fiind intr-un parculet cu alei.

De cum ne apropiem vedem 16 locomotive negre expuse, stationate pe segmente de linii de cale ferata.

In anul 1972, la implinirea a 100 de ani, de la prima locomotiva fabricata la Resita, s-a inaugurat Muzeul de Locomotive cu Abur prin eforturile ing. Mircea Popa.

Tot de atunci, Locomotiva Resicza a primit locul central in muzeu. La Resita s-au fabricat locomotive intre anii 1872 si 1964.

 

Sa pasim printre vechile locomotive

Daca intram dinspre bulevard cum este firesc, pe aleea centrala, vedem sigla muzeului constand in suprapunerea literelor majuscule MLA si drept inainte la 50 de metri vedeta muzeului: locomotiva Resicza 2. Ea poarta numarul de fabricatie 2 si a fost gata sa circule pe sinele de cale ferata in anul 1872. Resicza este in fapt prima locomotiva cu abur fabricata aici la Resita, care a parasite portile fabricii. Resicza 2 a avut doua surori dupa cum am citit: Bogsan 3 si Hungaria 4, care si-au gasit sfarsitul prin casare intre cele doua razboaie mondiale. Modelul dupa care au fost realizate se numeste Szekul si este nativ din Viena.

Mai incolo intalnim un panou informativ intitulat Resita – Viena – Resita

Hungaria 4 a fost expusa in 1873 la Viena si ea a refacut parcursul urmat de Szekul cu cativa ani inainte, dar in sens invers, urmand un fel de proba de triathlon pentru ca a calatorit pe apa, pe calea ferata dar si pe o platforma trasa de boi.

In dreapta Resiczei ne intampina Principesa Elena (15). O locomotiva care putea dezvolta 220 cai putere. Nu am s ava povestesc despre fiecare locomotiva in parte, puteti citi panourile informative care au fost montate langa fiecare dintre cele 16. Cele mai comune locomotive cu abur folosite de CFR sunt cele din [i[]seria 50.000. Mai rapide au devenit cele din seria P8 care puteau deapsi 100 km/h. Diferitele modele prezentate in muzeul in aer liber au avut destinatii diferite pentru trenuri de calatori, de marfa, dar si mixte. Performantele locomotivelor fabricate la Resita au crescut in timp. La inceput viteza care era marcata pe ele se numea “iuteala”.

Cel mai potrivit este sa va faceti timp si sa le vizitati.

Muzeul Locomotivelor cu Abur din Resita este unul foarte drag mie. Mi-este greu sa va fac sa iubiti locomotivele asa cum simt eu si nu imi propun acest lucru. La mine se trage din famile, din copilarie, din acele radacini care conteaza o viata intreaga.

Ma bucur ca exista acest muzeu si se prezinta atat de bine. Este bijuteria de astazi a Resitei. Si cred ca se poate pune semnul de egalitate intre Resita si acest muzeu si daca am intreba pe strada dupa un obiectiv emblematic din Resita 99% ar raspunde Muzeul Locomotivelor cu Abur.

 

Pareri si impresii

Superb! Acest muzeu este astazi cel mai atractiv obiectiv turistic al orasului Resita. Ma bucur ca la ultimele mele vizite aici am gasit locomotivele foarte prezentabile, parca gata sa porneasca pe sine la parada. spre deosebire, la Sibiu, unde este un muzeu similar, trebuie facut ceva de dragul lor.

Bravo Resita pentru Muzeul de Locomotive cu Abur!

Numai bine!

Leave a Comment